
"If you aim at nothing, you will probably hit it", sa Peter Drucker en gang i tiden. Å sette i gang en endringsprosess uten tilstrekkelige forundersøkelser er som å starte en reise uten kart eller destinasjon. Du kommer et sted, men er det dit du ville? Forundersøkelser gir deg den innsikten du trenger for å kunne beskrive beste praksis og eksisterende prosesser, dokumentere korrelasjoner mellom aktiviteter og resultater og velge tiltak. Uten denne innsikten risikerer man å ta feil beslutninger, bruke tid og penger på feil tiltak og møte unødvendig motstand.
Hvorfor er forundersøkelser så viktige?
Finn tømmerstokkene: Forundersøkelsene våre identifiserer ikke alt, men vi leter spesifikt etter det vi kaller "tømmerstokker". Det handler om de rutinene, aktivitetene og kutymene som er med på å forløse flere positive resultater. De er gjerne "skjulte perler" i eksisterende praksis. Vi oppdager gjerne negativ praksis eller aktiviteter i prosessen, men disse legger vi ikke vekt på.
Kartlegg behovene: Hva trenger selgerne for å lykkes? Innsikten fra forundersøkelser kan avsløre spesifikke behov som kanskje ikke er åpenbare ved første øyekast.
Identifiser interessenter: Endringsprosesser påvirker mange, og forundersøkelser gir en oversikt over hvem som bør involveres og hvordan. Dette er avgjørende for å bygge støtte og redusere motstand.
Skap et faktabasert grunnlag: Beslutninger som er basert på data og innsikt, er mer sannsynlig å lykkes. Forundersøkelser gir et objektivt bilde av situasjonen, noe som reduserer risikoen for subjektive feilvurderinger.
Resultatet: Innsiktsbaserte endringsprosesser
Endring er krevende, men med riktig innsikt blir veien mot målet tydeligere og mer gjennomførbar.
Comments